Psaní je jako každé jiné poctivé řemeslo. Trvá dlouho zabere čas a vyžaduje trpělivost všech zúčastněných stran. Stejně jako u řezbáře, truhláře nebo krejčího se výsledný produkt několikrát ladí, upravuje, přeměřuje a hodnotí, aby splňoval všechno, co splňovat má. Bohužel dnešní zrychlená doba znevažuje kdejaké řemeslo, neboť přece přijdete, zaplatíte a máte. Takhle ale svět tradičních řemesel nefunguje. Proto vás dneska vezmu s sebou, abyste na vlastní oči viděli, co obnáší práce copywritera.
Co obnáší práce copywritera: Realita všedního dne
Dnešní doba je kapitalismem natolik zvrácená, že cena lidské práce se rovná lejnu na podrážce značkových bot. Rozmazlená společnost žije ve světě, kde stačí zamávat balíčkem bankovek a máte všechno hned. A když ne od vás, tak od jiného. A ještě laciněji! S příchodem umělé inteligence se tato propast ještě prohloubila. Proto mi dovolte, abych vás vzala ke klávesnici. Ukážu vám, co všechno obnáší řemeslo a kolik opravdové řemeslo stojí. Nakonec, švadleny, ševci nebo třeba řezbáři o tom vědí své.
7,00
- Je ráno, 7,00 a já vstávám. Jdu si uvařit čaj, zkulturnit se, obstarat naše hejno slepic a vrhám se k notebooku.
- Je 7,45 a já si prohlížím rozvrh na dnešek. Vždycky jsem střídmá, protože dlouhodobé psaní je mentálně extrémně náročné. Na každý den si proto neplánuji víc, než jednu zakázku, jeden úkol. Dneska pracuju sama pro sebe. Potřebuji článek na blog. Témat je víc než dost, stačí si jen vybrat a začít tvořit. Mám výhodu, že nepotřebuji dohledávat fakta a podklady. Píšu z vlastní zkušenosti.
8,00
- Klapla 8,00 a já začínám tvořit. Tvořím osnovu své myšlenky si ověřuji skrze AI, která mi ukazuje, že jsem na žádný bod nezapomněla.
- 8,05 a já píšu první odstavec. Pomalu se propadám do svého flow a píšu jako o život. Ale nemyslete si, není to tak vždycky. Někdy jsem unavená a flow se nekoná. Naopak musím složitě zvažovat každé slovo. A to se vám práce pořádně protáhne!
- Postupuju pomalu odstavec za odstavcem. Neustále se soustředím, abych neuhnula z myšlenkové cesty. Vkládám CTA na správná místa, hlídám si aktivní tvar sloves, přemýšlím, které slovo bude pro danou cílovou skupinu vhodnější, kontroluju délku a údernost vět. Hlídám sebe, abych nesklouzla do plytkého plkání. Přemýšlím nad veškerým obsahem, který jsme už vytvořila, abych mohla vhodně vložit odkazy na další obsah.
- Je 9,50 a mám dost. Načrtla jsem hrubou kostru, sepsala jsem všechny myšlenky. Je čas na malou pauzu. Jdu si zalít druhý čaj, lehce posnídat, protáhnout kosti a vyčistit si hlavu.
10,00
- Je 10,15 a vracím se ke klávesnici. Čeká mě škrtání, gramatické úpravy, kontrola faktů, doplnění odkazů, příprava grafiky a kontrola SEO. Zbavuji se opakujících se slov, což je můj nejhorší zlozvyk, když se do psaní položím. Lovím tedy synonyma a dávám textu ten správný šmrnc.
12,00
- Dvanáctá klepe na dveře a já už jsem utahaná. Soustředila jsem se většinu dopoledne a věnovala veškerou energii textu. Dodělávám poslední úpravy, naposledy si přečtu finální verzi, ladím poslední překlepy, které předchozímu čtení proklouzly, a plánuji publikaci.
- 12,15 a já zavírám pracovní okna notebooku. Pro dnešek je hotovo a já mohu nechat svoji hlavu vydechnout.
Když se někdo ptá, co obnáší práce copywritera, málokdo vidí mentální náročnost. Většina lidí vidí čtyři hodiny práce a pěkné peníze. Realita je ovšem taková, že odborné články často zaberou i dva až tři dny. Jeden celý den často věnuji studování podkladů, zjišťování informací a strategii obsahu. Rozhodně není možné, abyste získali kvalitní text za pár minut.
A proč vám to mimo jiné píšu? Výsledná cena se často pod 4000 korun za článek nedostane. Pokud tedy najímáte laciné pisálky za 120,-/NS, neočekávejte, že vám bude obsah fungovat. Nemluvě o tom, že etika takových služeb se dá přirovnat k čínské továrně na džíny.
Jak tedy vidíte, copywriting opravdu neznamená, že si sednu a píšu, a do hodiny je práce hotová. Všechno co jsem dneska udělala, bylo kvůli jednomu jedinému článku, který navíc nevyžadoval žádnou speciální přípravu.
Napište si o nové texty
Není nač čekat! Pusťme do práce.