Kdybyste se mě zeptali loni, řekla bych vám: „Ne! Rozhodně nepotřebujete vlastní stránky! K čemu? Mně stačí LinkedIn.“ Ale můj názor se obratem změnil, a to hned z několika důvodů. Pokud i vy tápete, jestli se vám investice do vlastních stránek vyplatí, je tenhle článek přesně pro vás. Ukážu vám výhody i nevýhody webu, možné alternativy a nakonec důvody, proč jsem si webové stránky (znovu) pořídila. Tak si pojďme odpovědět na otázku, jestli i vy potřebujete vlastní web.
K čemu slouží vlastní web
Pokud jste firma, web už nejspíš dávno máte, protože to je ve vaší branži standard. Pokud jste jen OSVČ nebo s podnikáním čerstvě začínáte, pak možná otálíte stejně jako kdysi já. Existuje tolik alternativ, jak stránky nahradit! Web totiž v prvé řadě slouží jako online vizitka. Webové stránky…
- Ukazují, kdo jste, co děláte, čím se zabýváte a v čem jste odborník.
- Podporují vaši důvěryhodnost, schopnosti a profesionalitu.
- Patří jenom vám, takže na ně můžete vyvěsit takřka cokoli. Platí svoboda slova.
- Slouží jako portfolio vašich služeb nebo produktů.
- Zvyšují vaši odbornost, protože na ně vložíte své úspěchy, ocenění a certifkáty.
- Pomáhají vyčistit mysl skrze blog, kam můžete napsat cokoli.
Výhody webových stránek
- Jste pánem svého obsahu, času, prostoru a života.
- S nikým nesoutěžíte, nesklízíte neustálou kritiku nebo naopak nezájem.
- Máte pod palcem design, funkce i celkové prostředí.
- Nikdo vám ho nikdy nevezme.
- Máte svobodu slova, sdílíte cokoliv chcete.
Nevýhody webových stránek
- Na SEO v prvních příčkách musíte tvrdě dřít.
- Práce na webu nikdy nekončí.
- Váš úspěch ovlivňuje Google algoritmus.
- Stojí to peníze i čas.
LinkedIn jako alternativa k webu
Web není jediný způsob, jak se prezentovat online. V době nespočtu sociálních médii si svou značku můžete stejně dobře nebo i lépe vybudovat na LinkedInu, Instagramu, Facebooku nebo třeba Xku. Můžete být kdekoli, všude. Hlavně, když tam jsou i vaši zákazníci. Mně se pro byznys nejlépe osvědčil LinkedIn, proto ho použiju jako alternativní kanál.
Výhody LinkedIn
- Plně nahrazuje váš blog.
- Má mnohonásobně vyšší SEO pozice.
- Je zdarma.
- Rovnou oslovujete svou cílovou skupinu.
- Komunikujete přímo se svými zákazníky.
- Máte osobní i firemní profil.
Nevýhody LinkedIn
- Obsah není a nikdy nebude vás. Nemáte ho pod kontrolou.
- Algoritmus rozhoduje o vašem (ne)úspěchu.
- Jste vystaveni kritice a negativnímu prostředí.
- Musíte tvořit obsah tak, abyste vyhověli publiku.
- Riziko úzkostí, stresu, negativních pocitů.
- Neplatí svoboda slova, názory řídí algoritmus.
- Můžete přijít o účet, LinkedIn ho navždycky zablokuje.
- Musíte tvořit pravidelně obsah, abyste vyhověli algoritmu.
Moje zkušenosti za posledních 6 let
Když jsem začínala podnikat, založila jsem si webové stránky automaticky. Myslela jsem si, že se bez nich neobejdu. Ale jaký omyl! Když jsem začínala, nikdo mě neznal, nikdo mě nehledal, na stránky nebylo co psát, na vlastní blog jsem neměla čas. Takže jsem spálila hromadu času i peněz tvorbou a nikdy nekončící úpravou webu, který jsem v té době vůbec nepotřebovala. Vydrželo to zhruba dva roky, než mi došlo, že vlastní web jednoduše nepotřebuju.
Brzy na to jsem se přemístila na LinkedIn, kde jsem vydržela celé další tři roky. Bylo to i praktičtější, protože jsem se přeorientovala na ghostwriting.
Sociální sítě mě neuchvátily
Poslední rok mě však neskutečně vyčerpával. Už mě nebavilo tvořit pomíjivý obsah, který za pár hodin ztratí svou hodnotu, lidé na něj zapomenou, a já se budu zase pachtit za dalším pofidérním úspěchem. Všechny ty dosahy, lajky, komentáře a sdílení mi přinášely akorát stres. Moje zeď se neustále plnila rádoby úspěchy a rozjuchanými snímky přešťastných lidí na firemních večírcích a nóbl párty pro vyvolené. V horším případě jsem pak narážela na hromadu komentářů od arogantních hlupáků, kteří vás neváhali rozcupovat na kusy jen pro vlastní potěšení. Tím se pro mě LinkedIn proměnil na toxické a nepřátelské místo, po jehož návštěvě mi vždycky bylo neskutečně těžce na duši.
Na obranu LinkedInu, ta sociální síť pro váš byznys fakt funguje! Přivedla mi všechny moje klienty a přivádí zákazníky i mým klientům. Jsem za to moc vděčná, protože bez LinkedIn bych je asi nezískala. Taky tam narazíte na slušné a milé lidi.
A tak jsem si založila druhý web. Tentokrát jsem nešetřila a rozhodla si pořídit plnohodnotnou doménu terezahladikova.cz. Žádné levné .eu nebo přezdívka v názvu domény. Díky Bohu za to! Z předchozích zkušeností už jsem věděla, jak na web, takže si tvořím obsah, jaký chci, SEO buduji postupně, nikam nespěchám, design postupně zlepšuju podle sebe. Všechno držím pevně ve svých rukou a dělá mi to radost. Už nepociťuji stres, úzkosti nebo jiné negativní pocity. Mám svůj klidný prostor, který pracuje i pro vás, protože tu najdete všechny informace i inspiraci, kterou hledáte. (Jinak byste mě na Googlu nenašli :))
Potřebujete vlastní stránky i vy?
Dnes už bych řekla, že ano. Vlastní web vám dává svobodu, zodpovědnost za vlastní podnikání a samostatnost. Jsou věčné a nikdy nezmizí. Největší škoda, kterou algoritmus může napáchat, je propad o několik příček dolů. Vaši zákazníci jsou na webové stránky zvyklí a rádi se o vás dozví něco nového, rádi vás poznají, chtějí vám důvěřovat a chtějí se od vás něco přiučit. Někteří se možná stanou i pravidelnými čtenáři vašeho blogu. A proto vám vlastní web doporučuju. A pokud nevíte, jaký obsah na něj vložit, napíšu to za vás 🙂